Monday, September 25, 2006

RUJUKAN 'MAT REMPIT' PERLU DITUKAR

YB. Datuk Dr. Zambri Abd Kadir, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Sains Teknologi dan Sumber Manusia Negeri Perak bersama Pengerusi Putera UMNO, Dato Abdul Azeez Abd Rahim dan sebahagian daripada anggota ekspedisi


LUMUT 10 Sept. – Rujukan mat rempit yang digunakan masyarakat ke atas remaja bermotor perlu ditukar bagi mencetuskan persepsi yang lebih baik.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Sains Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Datuk Dr. Zamry Abdul Kadir berkata, perkataan mat rempit menimbulkan rasa kurang senang di kalangan banyak pihak termasuk penunggang itu sendiri.

‘‘Saya lebih setuju kalau kita tukar rempit kepada r, (rohani) e (emosi), m (material), p (peraturan) i (ilmu) dan t (teknologi).

‘‘Setiap perkataan itu membawa makna yang cukup baik untuk dihayati oleh anak-anak muda dan perkara ini juga disenangi oleh golongan tersebut,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan penutupan program dan pelancaran Kelab Bermotor Putera UMNO Perak, di sini, hari ini.

Pada majlis tersebut kira-kira 8,000 mat rempit berkumpul di Teluk Batik untuk menyertai pelbagai program kemasyarakatan yang diaturkan oleh Putera UMNO.

Zambry menambah, puluhan ribu mat rempit di seluruh negara merupakan aset negara dan mereka memerlukan sokongan keluarga dan masyarakat untuk menikmati kehidupan lebih sempurna.

‘‘Mat-mat rempit ini merupakan bunga bangsa yang cukup berbakat dan kreatif, justeru semua pihak terutamanya media perlu memainkan peranan dalam membantu membimbing mereka,’’ katanya.

Menurutnya, kebanyakan mat rempit berusia belasan tahun dan awal 20-an, dan masih boleh dibentuk ke arah kehidupan lebih bermakna.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home