Monday, August 07, 2006

SKIM PELUANG KEDUA PUTERA UMNO MENDAPAT SAMBUTAN

YAB Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi sambil diperhati oleh Dato Abdul Azeez Abdul Rahim, Pengerusi Putera UMNO di majlis penyerahan 600 borang kemasukan ahli Putera UMNO ke TEKAT

Pengerusi Putera UMNO Dato' Abdul Azeez Abdul Rahim sambil diperhati oleh Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia Khairy Jamaluddin di majlis menandatangani Memorandum Persefahaman bersama Kolej Damansara Utama (KDU)

Majlis taklimat dan temuduga yang diadakan di Bayan Baru Pulau Pinang

Sambutan yang diterima dari ahli-ahli Putera UMNO amat menggalakkan


Program ini tidak sahaja terbatas kepada ahli Putera malah terbuka kepada anak-anak ahli UMNO. Sebahagian daripada peserta yang hadir


Taklimat dan temuduga yang diadakan di Sandakan, Sabah

Di DUN Kupang, Parlimen Baling

Di Pejabat UMNO Bahagian Baling

Di DUN Kuala Ketil, Parlimen Baling




Menyedari peluang pendidikan tidak pernah terbatas dengan dasar kerajaan menggalak dan memberi peluang kepada generasi muda untuk mendapat pendidikan, Putera UMNO mengorak langkah dengan memperkenalkan Skim Peluang Kedua Pendidikan dan Kerjaya Putera UMNO (SPK2)

Melalui skim ini mana-mana ahli Putera yang berumur dari 18 hingga 25 tahun berpeluang untuk menyertai program ini. Penekanan diberi kepada remaja yang tercicir dalam pendidikan. Memiliki kelulusan minima diperingkat Penilaian Menengah Rendah (PMR), sudah memadai untuk ahli Putera UMNO menyertai skim ini.

Putera UMNO mengambil pendekatan ini sebagai menyahut seruan kerajaan untuk memberi peluang pendidikan kepada semua rakyat Malaysia terutama dibidang kemahiran dan kepakaran.

Ada tiga matlamat yang menjadi sasaran Putera UMNO dalam mengemudi program ini. Matlamat ini bagi memberi impak kehadiran Putera UMNO kepersada politik negara bukan sekadar untuk ‘berpolitik’ atau bagi memeriahkan rencah politik tanahair, tetapi Putera UMNO ada hala tuju yang jelas dan nyata.

Keciciran pelajar melayu mencapai peratus yang tinggi terutama di kawasan luar bandar. Keciciran dari segi pendidikan menyumbang kepada kadar kemiskinan terus kekal di kawasan luar bandar. Kerajaan menyedari perkara ini dengan adanya berbagai skim pembiayaan serta institusi pembelajaran yang di wujudkan. Namun masih berlaku keciciran ketara dari segi peluang.

Putera UMNO melihat perkara ini sebagai satu ruang kosong yang selama ini semua pihak terlepas pandang. Hasilnya Putera UMNO tampil bertindak sebagai ‘badan perantara’ menjadi jambatan antara kumpulan sasaran ini dengan pihak institusi pendidikan dan badan penyelaras tabung pendidikan.

Putera UMNO mempunyai 'kilang’ yang mengumpulkan tenaga manusia disemua peringkat. Kerajaan mempunyai skim pembiayaan pendidikan, pihak swasta dan agensi kerajaan memiliki institusi pendidikan. Kini Putera UMNO tampil sebagai badan penyelaras menemukan tiga pihak ini dalam usaha memberi peluang kedua kepada remaja mencapai tahap pendidikan yang terbaik, terutamanya di bidang kemahiran.

Hasilnya, Putera UMNO telah mengikat janji dengan berbagai pihak dalam merealisasikan program ini.

Putera UMNO telah mengikat janji dengan The Institute of Automotive Technology (TEKAT), Kolej Damansara Utama (KDU) dan International Universiti College of Technology Twintech. Program ini di iktiraf oleh The Institute of The Motor Industry (UK), RCFISET, Universiti Malaya. Program ini juga mendapat kerjasama DRB-HICOM, Naza Group of Companies dan EON, Edaran Otomobil Nasional Berhad.

Putera UMNO tidak melakukan sesuatu sekadar ‘melepas batuk di tangga’. Setelah pelajar yang ‘dinaiktaraf’ oleh Putera UMNO ini ‘gradute’ dari mana-mana institusi yang dikendali dengan kerjasama Putera UMNO, kerja sudah menunggu mereka. Kesediaan DRB-Hicom, Edaran Otomobil Berhad dan Naza Group of Campanies sudah sedia menerima pelajar ini sebagai sebahagian daripada tenaga kerja mereka.

Bidang kursus yang diberi penekanan ialah otomotif, perhotelan dan paramedic. Bagi perancangan masa hadapan berbagai bidang kursus lagi akan diperkenalkan.

Sebagai penanda arah kepada kesungguhan Putera UMNO memberi peluang kedua kepada ahli-ahli Putera menimba ilmu dan melengkapkan diri dengan kemahiran pada tanggal 4 Jun 2006 YAB Dato’ Seri Abdullah Bin Hj Ahmad Badawi Perdana Menteri Malaysia telah menyerahkan 600 Borang Kemasukan Ahli Putera UMNO kepada TEKAT Auto Terminal

Melangkah setapak pada 7 Mei 2006 Pengerusi Putera UMNO Malaysia Dato Abdul Azeez Abd Rahim bersama Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia Saudara Khairy Jamaluddin telah menandatangani memorandum persefahaman bersama Kolej Damansara Utama ( KDU )

Hasilnya pada 3 Jun 2006 seramai 40 ahli Putera Bayan Baru, Pulau Pinang telah menghadiri temuduga untuk melayakan mereka mengikuti kursus di Kolej Damansara Utama dan 65 peserta untuk TEKAT. Temuduga tersebut telah diadakan di Dewan JKK Sg Nipah, Batu Maung, Pulau Pinang. Di masa yang sama Putera UMNO telah berjaya mendaftar seramai 115 ahli baru Putera UMNO.

Pada 10 Jun 2006 bertempat di Dewan Masyarakat Sandakan, Sabah seramai 116 peserta hadir untuk temuduga bagi Kolej Damansara Utama dan 118 untuk TEKAT. Manakala 200 ahli baru Putera UMNO berjaya didaftarkan.

Pada 11 Jun 2006 bertempat di Pejabat Pemuda UMNO DUN Kupang, Parlimen Baling seramai 83 peserta hadir untuk temuduga bagi Kolej Damansara Utama dan 110 untuk TEKAT. Manakala seramai 193 ahli baru Putera UMNO berjaya didaftarkan.

Pada 24 Jun 2006 bertempat di Pejabat UMNO Baling, Kedah seramai 85 peserta hadir untuk temuduga untuk Kolej Damansara Utama dan 100 peserta untuk TEKAT. Manakala seramai 185 ahli baru Putera UMNO berjaya didaftarkan.

Pada 25 Jun 2006 bertempat di Pejabat UMNO DUN Kuala Ketil, Parlimen Baling seramai 56 peserta ditemuduga untuk Kolej Damansara Utama dan 96 peserta untuk TEKAT. Seramai 152 ahli baru Putera UMNO berjaya didaftarkan.

Setakat Ogos 2006 seramai 1,180 peserta yang telah ditemuduga dan berkelayakan untuk mengikuti kursus di tiga institusi pilihan iaitu bagi bidang Perhotelan di bawah Kolej Damansara Utama seramai 580 peserta. Bidang otomotif seramai 600 peserta telah mendapat peluang untuk ditempatkan di TEKAT manakala 200 peserta untuk bidang Paramedic di Twintech Technology.

Kesemua pelajar ini akan dibiayai melalui Skim HIAS. Skim HIAS adalah program yang dijalankan di bawah gabungan Pembangunan Sumber Manusia Berhad (PSMB) dan Kementerian Belia dan Sukan.

Apapun peranan Putera UMNO dalam menjayakan skim ini memerlukan kerjasama dari semua pihak terutama ahli-ahli Putera UMNO serta kepimpinan Pemuda bahagian dari seluruh negara. Matlamat Putera UMNO melalui Skim Peluang Kedua adalah jelas untuk memberi peluang kedua kepada ahli-ahli Putera yang tercicir dalam pelajaran untuk mengembali semula peluang merebut kemakmuran ekonomi di negara ini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home