Sunday, August 06, 2006

DEKLARASI PEMUDA MALAYSIA

Pengerusi Putera UMNO, Dato' Abdul Azeez Abdul Rahim mengiringi Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia Saudara Khairy Jamaluddin bagi menyertai demontrasi membantah serangan Israel keatas Lubanan


Semangat dan komitmen anak muda ini dalam memperjuangkan isu membantah serangan Israel keatas Lubanan terpancar dari wajah dan kelantangannya.

Secara keseluruhan, Deklarasi Pemuda Malaysia menuntut beberapa desakan yang mesti dilaksanakan oleh semua pihak dalam memastikan keamanan dapat dipulihkan di wilayah yang bergolak itu iaitu:

* Mendesak rejim Israel menghentikan serangan tentera dan provokasi terhadap rakyat Palestin di Genting Gaza dan rakyat Lebanon serta menarik balik sekatan dan mengundurkan tenteranya dari Gaza dan Lebanon.

* Mendesak Majlis Keselamatan terutama lima negara anggota tetap majlis itu meluluskan resolusi mengenakan gencatan senjata serta-merta dan menempatkan tentera pengaman.

* Mendesak Majlis Keselamatan meluluskan resolusi membenarkan masyarakat antarabangsa menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin di Gaza dan rakyat Lebanon.

* Mendesak semua pihak yang terlibat dalam konflik itu supaya berunding bagi membuat pertukaran tawanan dan mereka yang dipenjarakan.

* Mendesak supaya semua pegawai dan menteri Kabinet Palestin dibebaskan segera tanpa syarat di samping merayu masyarakat antarabangsa memberi bantuan kepada rakyat Palestin dan Lebanon serta pelarian.

* Pemuda Malaysia menutup deklarasi itu dengan membuat rayuan:

“Kami Pemuda Malaysia menggesa masyarakat dunia di mana sahaja mereka berada yang menghormati dan mengunjung undang-undang antarabangsa, maruah dan keadilan supaya bersama-sama kami dalam usaha menamatkan kesengsaraan dan penindasan yang dilakukan oleh Israel.’’

0 Comments:

Post a Comment

<< Home