Friday, June 16, 2006

MISI BERMULA

Hari Pertama di Yogyakarta - 1 JUN 2006
Seawal pagi selepas solat subuh (bagi yang muslim) dan sarapan, saya kumpulkan anggota misi untuk diberi taklimat. Hasil perbincangan dengan Dr Joseph dan pegawai dari Aman Malaysia, BKN dan wakil pelajar Malaysia disana, kami memberi tumpuan kepada operasi meninjau pada hari pertama.

Dari situ anggota Misi telah bergerak mengadakan lawatan ke Hospital Dr Sardjito dengan di bantu oleh Dr. Puan Yoke bagi meninjau mangsa yang ditempatkan disana.

Tidak ada bahasa yang paling tepat bagi menggambarkan keadaan mangsa melainkan bersimpati dengan nasib mereka serta menginsafi diri. Kebanyakan mangsa yang menerima rawatan di sini mengalami patah tulang, kaki dan sebagainya. Diperingkat awal doctor kita sekadar meninjau dan membuat persiapan awal.

Dari Hospital Dr Sardjito anggota misi kemudian bergerak ke Hospital Bantul dan diberi taklimat oleh Dr Joseph Budiman (pakar saraf). Dari lawatan ini anggota misi mengenalpasti kekurangan yang nyata iaitu terdiri dari peralatan perubatan dan ubat-ubatan.

Saya mula menyalurkan bantuan yang ada berupa makanan kepada kanak-kanak yang agak ramai dihospital tersebut.

Dari sini saya telah menyerah bantuan kepada Dr Joseph Budiman bagi pihak Misi Keamanan Putera UMNO dan sumbangan peribadi bernilai US500

Saya dan anggota rombongan juga telah mengadakan perbincangan dengan Dr Fareed dari Meray St…bertanyakan keperluan yang diperlukan oleh Hospital Bantul. Hasilnya Putera UMNO dapat merangka keperluan seterusnya yang diperlukan.

Sepanjang misi bermula saya sentiasa berkomunikasi dengan YB Dato Hishammuddin Tun Hussein bagi melapur perkembangan anggota misi. Malah empat orang yang sentiasa berhubung samada melalui panggilan telefon atau SMS. Selain Dato Hishammuddin, Saudara Khairy Jamaluddin (Naib Ketua Pemuda), Saudara Rahman (Setiausaha Pemuda) dan Datuk Akbar Khan (Setiausaha Politik Dato Hisham). Dato' Hisham kerap mengingatkan saya agar sentiasa berhubung dan selaraskan misi dengan pihak Bahagian Keselamatan Negara (BKN).
Anggota Misi bertemu dengan penduduk dari satu daerah yang teruk dilanda bencana disamping memberi bantuan makanan dan ubat-ubatan.

Kemudaian anggota misi sempat singgah di Klinik Nur Hidayah Bantul, sebuah klinik swasta yang terpaksa membuka klinik tersebut 24 jam dalam usha memberi bantuan kepada mangsa gempa. Di klinik ini juga pembedahan secara terbuka dilakukan. Anggota misi menyerahkan ubat-ubatan dan kerusi roda untuk kegunaan pesakit yang menerima rawatan di sini.

Dari situ anggota bergerak ke Hospital Sakit Umum Sleman. Saya dan anggota misi diberi taklimat oleh Pengarah Hospital Umum Sleman, Dr. Sarjotu.

Seterusnya anggota misi singgah di satu hospital swasta, Panti Nugroho. Anggota misi disambut oleh Dr Teddy Haryono, Pengarah Perubatan serta diberi taklimat ringkas. Kita juga menyerahkan bantuan ubat-ubatan bagi meringankan beban pihak hospital.

Dari gerak kerja hari pertama anggota misi merasakan bahawa keperluan ubat-ubatan dan pakar perubatan serta bantuan makanan adalah antara keperluan yang mendesak di sana. Ketika ini misi bantuan bagi merawat mangsa adalah keutamaan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home