Thursday, June 01, 2006

MISI KEMANUSIAAN DENGAN 30 ANGGOTA

Jaga nama negara dan Pemuda UMNO...
31 MEI 2006
TERMINAL LCC SEPANG
Seperti biasa Terminal Tambang Murah (LCC) Sepang sesak dengan orang ramai yang berurusan. Tetapi disebelah Restoran MacD kat LCC tu dipenuhi dengan kotak dan barangan untuk dibawa masuk ke perut kapal terbang. Anggota petugas mula sampai dengan keperluan masing-masing. Saya tengok urusetia Putera sibuk bertugas.

Tepat jam 4.oo petang Saudara Khairy Jamaluddin, Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia sampai untuk bertemu dan memberi kata-kata semangat kepada anggota misi.

Saya minta checklist dari Farid dan semuanya ada dan pegawai perubatan dan sukarelawan juga semua sudah bersedia.

Menurut Saudara Khairy Jamaluddin (KJ) pasukan seramai 30 anggota yang diketuai oleh saya dan turut disertai oleh 22 doktor dan paramedic serta lima ahli Pemuda MIC.

Kami semua akan bergabung dengan Bahagian Keselamatan Negara (BKN) sebaik tiba di sana untuk arahan selanjutnya.

Pasukan ini juga katanya, selain menjalankan misi kemanusiaan akan memantau dan mengkaji bentuk bantuan yang diperlukan untuk tempoh jangka panjang.

Kami diminta untuk berada disana selama seminggu bagi menilai keperluan mangsa-mangsa gempa bumi supaya bantuan susulan dapat disalurkan kemudian.

Bagaimanapun, anggota-anggota perubatan akan ditempatkan lebih lama bagi membantu merawat mangsa.

Disini saya sekali lagi merakamkan tahniah kepada AirAsia yang menyediakan pesawat khas yang akan terbang terus ke Lapangan Terbang Antarabangsa Solo.

Saudara KJ sempat memberi arahan kepada saya agar misi ini bertindak bagi memulihkan mangsa yang mengalami trauma akibat bencana berkenaan.

Antara pesanan KJ kepada saya Saudara Khairy kepada saya, disamping bertugas membantu mangsa gempa nama baik negara dan Pemuda UMNO perlu dijaga dan ditatang. Kerana ini, katanya adalah maruah negara.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home